
seseorang bertanya kepadaku, tindakan pengeboman berani mati, adakah dikira sebagai syahid atau tidak? Aku menyatakan, tindakan itu dikira sebagai syahid dengan alasan-alasan berikut; merujuk kepada hadis riwayat Muslim berkaitan dengan kisah seorang budak yang disebut dalam hadis sebagai “al-ghulam”. Dalam hadis tersebut, diceritakan kisah seorang budak yang hendak dibunuh oleh seorang raja yang zalim sehingga mendakwa dirinya sebagai tuhan. Tindakan mahu membunuh budak tersebut adalah ekoran, budak itu telah membawa ajaran tauhid yang merujuk kepada ajaran Nabi Isa AS. tindakan awal raja tersebut adalah, dengan mahu mencampakkan budak tersebut dari bukit. Tetapi berkat doa budak tersebut, menyebabkan segala askar-askar yang membawa budak itu terjatuh dari bukit lalu mati. Apabila budak itu selamat, dia kembali ke istana berjumpa dengan raja yang zalim itu. melihat keadaan budak itu masih selamat, menyebabkan raja menjadi berang, apabila budak itu menyatakan bahawa dia selamat ekoran dari pertolongan dari Allah. Keadaan itu menyebabkan raja tersebut mengarahkan agar budak itu dihumbankan kedalam laut. Apabila dibawa di tengah laut, budak itu berdoa kepada Allah yang mengakibatkan laut bergelora dan berombak yang mengakibatkan segala askar-askar mati. Budak itu sekali lagi pulang ke Istana, menyebabkan raja merasa berang dan marah, apabila budak itu menyatakan lagi, bahawa yang menyelamatkannya adalah Allah.
Melihat keseriusan raja tersebut mahu membunuhnya, menyebabkan budak itu berkata:
إنك لست بقاتلي حتى تفعل ما آمرك به، فإن أنت فعلت ما آمرك به قتلتني، وإلا فإنك لا تستطيع قتلي
Maksudnya;
“sesungguhnya kamu tidak boleh membunuhku hingga kamu lakukan apa yang aku suruh. Jika kamu lakukannya, nescaya kamu boleh membunuhku. Jika tidak, kamu tidak mampu membunuhku” Mendengar kata-kata budak itu, menyebabkan raja itu berkata: apa yang perlu aku lakukan?
Budak itu berkata:
تجمع الناس في صعيد واحد ثم تصلبني على جذع، وتأخذ سهمًا من كنانتي ثم قل: "بسم الله رب الغلام"، فإنك إذا فعلت ذلك قتلتني
Maksudnya;
“kamu himpun manusia pada satu padang, kemudian kamu ikatku pada sebatang pokok tamar. Kamu ambil anak panah dari bekas anak panahku ini, kemudian kamu seru: ”dengan nama Allah, tuhan kepada budak ini”. Jika kamu lakukan demikian, pasti kamu boleh membunuhku”
Cadangan budak itu dilaksanakan oleh raja yang zalim itu, yang menyebabkan budak itu mati Mendengar raja itu menyebut ”dengan nama Allah, tuhan kepada budak ini” ketika membunuh budak tersebut sehingga mati, menyebabkan seluruh manusia yang hadir ketika itu berkata secara serentak:
آمنا برب الغلام
Maksudnya;
”Kami beriman dengan tuhan kepada budak ini[1]”
kisah ini, menunjukkan budak itu mencadangkan kaedah dan cara untuk membunuh dirinya. Dari ini menjadi dalil, walaupun diletakkan bom pada dirinya, lalu diledakkan menyebabkan dia mati dengan tujuan untuk mematikan askar-askar kuffar yang lain, hukum tindakan itu adalah dikira sebagai syahid. BUNUH KANAK-KANAK, WANITA DAN ORANG TUA Bagaimana pula, jika amaliyyat atau serangan itu dilakukan, menyebabkan kanak-kanak, wanita dan orang tua akan tertempias kena pada serangan tersebut, sedangkan Baginda Nabi SAW ada menyebut;
اغزوا في سبيل الله، قاتلوا من كفر بالله، اغزوا ولا تَغُلّوا، ولا تَغْدروا، ولا تُمَثِّلُوا، ولا تقتلوا وليدًا، ولا أصحاب الصوامع
Maksudnya;
”Berperanglah di jalan Allah, seranglah mereka yang kufur kepada Allah. Peranglah, tetapi jangan melampau, jangan anyam, jangan cincang, jangan bunuh kanak-kanak, dan jangan bunuh orang berada dalam rumah ibadat[2]” Begitujuga dalam hadis yang lain, Bahawa Ibnu Omar berkata: وجُدت امرأة في بعض مغازي النبيّ صلى الله عليه وسلم مقتولة، فأنكر رسولُ الله صلى الله عليه وسلم قتلَ النساء والصبيان Maksudnya; ”Aku dapati ada perempuan terbunuh dalam setengah peperangan Nabi SAW, lalu diingkari oleh Rasulullah terhadap pembunuhan wanita dan kanak-kanak[3]” Jawapannya; Tidak dinafikan, hukum membunuh kanak-kanak, wanita dan orang tua dalam peperangan adalah sesuatu yang terlarang dalam syarak. Pun begitu, sekiranya mereka ini menjadi penghalang kepada pergerakan tentera Islam dalam menyerang musuh, maka hukum membunuh mereka ini dikira sebagai ”dibenarkan”. Hal ini merujuk kepada kaedah Usul Fiqh yang berbunyi; الضرورات تبيح المحظورات Maksudnya; “Dharurat mengharuskan perkara yang terlarang” Tindakan ini pernah dilakukan oleh panglima-panglima perang terdahulu, seperti yang dilakukan oleh Sultan Salahuddin Al-Ayubi dan juga Panglima Tariq bin Ziyad yang semuanya tercatit dalam sejarah. PENGEBOMAN BALI? Adakah alasan ini mengizinkan dilakukan serangan berani mati di bali??? Jawapanku; ulasanku dari persoalan ini adalah seperti berikut; pertama: tuduhan mengatakan Ustaz Mukhlas @ Ali Ghufran, Amrozi dan Imam Samudera adalah orang yang melakukan serangan di bali amat meragukan. Ini kerana, berdasarkan satu kenyataan akhbar yang dilakukan oleh Ustaz Abu



Sekian
Wallahu ’Alam
No comments:
Post a Comment